Ajoturvallisuus on milleistä kii

Renkaiden kunto on yksi ajoturvallisuuteen eniten vaikuttavista tekijöistä.

Oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että autonrenkaan ja tienpinnan välinen kosketuspinta-ala on vain hiukan keskikokoisen miehen kämmentä suurempi?

Kesärenkaiden tarkistus

Etenkin sadesäillä on kesärenkaan vedenpoistokyky koetuksella. Renkaiden uransyvyys vaikuttaa ratkaisevasti renkaiden kykyyn poistaa vettä.

Myös liian alhainen rengaspaine lisää vesiliirron riskiä huomattavasti. Muistathan, että rengaspaine tulee tarkistaa kylmistä renkaista ja raskaasti lastatun auton rengaspainetta tulee nostaa 10-15 prosenttia.

Oheinen kuva selventää, kuinka monta prosenttia kesärenkaan pinta-alasta koskettaa asfalttia kolmen millin vesipatjalla riippuen renkaan urasyvyydestä sekä ajoneuvon nopeudesta.

Mites talvirenkaat sitten?

Kosketuspinta-alan pitävyydestä riippuu koko kulkupelin hallinta.

Mikäli havaitset talvirenkaissa halkeamia, nastoja puuttuu tai renkaan urasyvyys on alle 3 mm, on aika vaihtaa renkaat uusiin.

Apu urasyvyyden mittaamiseen löytyy kolikkopussista: aseta kahden euron kolikko renkaan uran sisäpuolelle. Mikäli kolikon hopeoitu, vajaan neljän millimetrin levyinen rengas nousee urasta edes hieman kuviopalan yläpuolelle, on syytä suunnata rengaskaupoille.

Uuden renkaan yhtenä suurimpana etuna voidaan pitää lyhentynyttä jarrutusmatkaa. Kuluneen ja uuden renkaan jarrutusmatkoissa on tutkitusti huomattava ero, jopa 20 %.

Kun uusilla renkailla varustettu auto on jo pysähtynyt, on vanhoilla renkailla ajavalla vauhtia vielä yli 50 km/h.  Tuo 50km/h tarkoittaa yli 20 metrin jarrutusmatkaa.

Ja sama suomeksi: vauhdin kaksinkertaistuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Välttääksesi siis vesiliirron tai pysähtyäksesi ajoissa, on koko touhu milleistä kii.

 

Psst! Saat nyt kaskovakuutuksen verkkokaupastamme 20 % alennuksella!*

* Alennus ensimmäisen vuoden vakuutusmaksusta.