Uudistimme sivustomme - mikä muuttui?
Uudistimme nettisivumme kesän kynnyksellä. Tässä kirjoituksessa kerron mitä, miksi ja miten teimme sen.
Selkokielisyys. Vakuutuspalveluita sanotaan usein vaikeaselkoisiksi, eikä syyttä. Se johtuu epäilemättä vakuutusehtojen monimutkaisuudesta, joka helposti luikertelee vakuutusalan termistöineen myös suoraan asiakkaalle. Tämän vuoksi kirjoitimme tärkeimpien sivujen sisällöt täysin uudelleen ja yhtenäistimme käyttämiämme termejä.
Parempi jaottelu. Aiemmin päävalikossamme oli kymmeniä valintamahdollisuuksia, jolloin navigointiin kului runsaasti aikaa. Päävalikkoon jätettiin tärkeimmät ja vierailluimmat linkit, mutta vähemmän käytetyt vietiin omille alasivuilleen näkökenttää kuormittamasta. Esimerkiksi ajoneuvon vihreästä kortista kerrotaan nyt autovakuutuksen sivuilla, eikä erillisessä ”lomakkeet”-osiossa. Näin aihe (autovakuutus) määrää sijainnin eikä asioinnin tyyppi (lomake). Tällainen jaottelu sopii paremmin arkiajatteluun.
Vähemmän luettavaa, enemmän asiaa. Kaikki tuote- ja vahinkosivut ovat nyt helposti silmäiltäviä. Tärkeimpiä asioita on korostettu erilaisin nostoin. Vähensimme runsasta, tasapaksua ja pienellä fontilla kirjoitettua tekstisisältöä. Teimme samalla jaottelusta ilmavampaa, jotta lukeminen on silmälle miellyttävämpää.
Mobiilikäytön hiominen huippuun. Yksinkertaistamalla sisältöä ja jaottelemalla sitä uudelleen saimme rakennettua mobiilikäytöstä huomattavasti sujuvampaa. Elementit skaalautuvat upeasti pöytäkoneella, läppärillä, tabletilla ja kännykällä selatessa kullekin laitteelle sopivaan kokoon. Joillakin laitteilla tietoa esitetään hieman eri tavoin, jotta se sopii parhaiten käyttämääsi laitteeseen. Näppäimet ovat isompia ja niihin on helpompi osua sormilla.
Standardit sivupohjat. Erilaiset sivutyypit, kuten vakuutukset, vahingot ja konttorit, on rakennettu oman mallipohjan mukaisesti niin, että niiden sisältö etenee loogisesti eteenpäin. Vakuutussivuilla on yleiskatsaus sisältöön, jonka jälkeen hypätään tarkempiin tuotetietoihin. Vahinkosivuilla otetaan mahdollisesti yhä päällä oleva tilanne haltuun ja sen jälkeen ohjataan tekemään ilmoitus asiasta.
Konttorit ja nopeimmat reitit. Konttorihaku löytää lähimmän konttorin tai myyntipisteen ja antaa vaihtoehtoja myös muille läheisille sijainneille. Enää ei tarvitse tietää mistä kaupungeista konttori löytyy, koska haku näyttää aina lähimmän konttorin haettuun sijaintiin nähden. Konttorisivulla on myös oma tiedotepaikkansa poikkeuksellisille aukioloajoille. Erityisesti mobiilikäyttöä helpottaa yhdellä klikkauksella avattava reittihaku Google Mapsiin, jolloin voi tarkistaa nopeimman reitin konttorille vaikka arjessa olisi vähän kiireisempikin hetki.
Sivuston julkaisun yhteydessä keräsimme palautetta suoraan sivuston kävijöiltä, minkä pohjalta jatkamme sivuston kehittämistä entistäkin paremmaksi.