Vesille venhon mieli
Kuten yhteiskunnan muut osa-alueet, on veneilykin kokenut muutoksen digitalisoitumisen myötä. Kun ennen navigoitiin kartalla ja kompassilla, mennään nykyisin usein pelkällä tabletilla tai älypuhelimella. Pitkään veneilyä kouluttaneena olen huomannut karttanavigointiosaamisen heikentyneen. Paljon luotetaan navigoinnin apuvälineisiin.
Aiemmin veneilyssä siirtyi tietoa perimätietona, mutta nyt linkki on valitettavasti katkennut. Kaikkien veneilyturvallisuuden kanssa tekemisissä olevien olisi syytä yhdistää voimansa ja saada karttanavigointiosaaminen vähintään yhtä hyväksi kuin se on aiemmin ollut. Tällä vähentäisimme myös karilleajoja, törmäyksiä sekä erityisesti henkilövahinkoja.
Tablettinavigointi tuo tullessaan haasteita, joita veneilijä ei ehkä aina ole tullut ajatelleeksi.
Ensimmäinen ongelma koetaan heti satamasta lähdön jälkeen, kun juuri päälle laitettu navigointiohjelma alkaa päivittämään itseään. Päivitys olisi tietysti pitänyt tehdä jo ennen veneelle tuloa.
Seuraava haaste on reittisuunnitelman puute, jota aletaan ajaessa tekemään, vaikka pitäisi jo navigoida.
Kolmannen haasteen tuo sää – näytön näkyvyys voi estyä auringon, vesiroiskeiden tai sateen vuoksi.
Jos kaikista kolmesta onnistuu selviämään kunnialla, voi koko homma kuitenkin kaatua virranpuutteeseen. Mukavasta veneilyretkestä tuleekin yhtäkkiä hengenvaarallinen niin itselle kuin muille kanssaveneilijöille.
Elektroninen navigointi on haastavaa jopa ammattimiehistölle. Volvo Oceanrace:n tanskalainen Team Vestas ajoi useiden miljoonien arvoisen purjeveneensä karille ja joutui haiden sekä barrakudien asuttamaan laguuniin. Miksi? Navigointi tehtiin elektronisesti, eikä sitä varmennettu kartalta. Zoomaustaso navigointilaitteessa oli niin pieni, että keskellä valtamerta oleva matalikko ei tullut näkyviin.
Mikäli zoomaus olisi ollut suuremmalla, olisi karttaan piirtynyt myös tuo riutta. Samainen riski toteutuu kaikissa markkinoilla olevissa karttaplottereissa sekä älylaitesovelluksissa. Valitettavasti suurin osa käyttäjäkunnasta ei tätä tiedosta.
Opetellaanko siis navigoimaan myös perinteisin keinoin?