Laskut

Tältä sivulta löydät meiltä useimmin kysytyt kysymykset laskuihin liittyen. Muut usein kysytyt kysymykset löydät täältä.

Helpoimmin voit pyytää maksuaikaa Oma Pohjantähden Laskut-osiossa. Jos laskusi on erääntynyt yli 30 päivää sitten tai tarvitset maksuaikaa yli kuukaudeksi, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Jos sinulla on e-lasku käytössäsi, muista muuttaa laskullesi uusi eräpäivä verkkopankissa maksuajan sopimisen jälkeen.

Voit lisätä tai muokata tilinumeroasi Oma Pohjantähden Omat tiedot -osiossa.

Voit tarkastaa avoimet laskusi Oma Pohjantähden Laskut-osiosta. Siellä näet laskujen alkuperäisen summan sekä osuuden, joka on vielä maksamatta.

Suoritus näkyy meillä viimeistään 5 arkipäivän päästä siitä, kun olet maksanut laskun.

Palautukset näkyvät tilillä 3–4 viikon kuluessa.

Kun sinulla on paperiton palvelu käytössäsi, saat kaiken vakuutuspostin sähköiseen asiointipalveluumme Oma Pohjantähteen. Voit valita itse, haluatko saada saapuvasta vakuutuspostista ilmoituksen sähköpostiin.

Paperiton palvelu on ympäristöystävällinen, tietoturvallinen, nopea ja vaivaton tapa pitää vakuutusposti tallessa ja järjestyksessä.

Osana kestävän kehityksen tavoitteitamme pyrimme vähentämään paperipostin määrää ja olemme ottaneet käyttöön laskutuslisän paperisten vakuutuslaskujen osalta.

Laskutuslisää ei lisätä seuraavalle laskullesi, kun vaihdat paperisen laskutuksen sähköiseen.

Voit ottaa alla olevien ohjeiden avulla e-laskun käyttöösi.

  1. Kirjaudu Oma Pohjantähteen ja valitse Omat tiedot -osio.
  2. Klikkaa Sähköinen asiointi -osiossa Tilaa e-lasku. Valitse vielä pankki, johon haluat e-laskuehdotuksen.
  3. Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja hyväksy e-laskuehdotus.

Huom. E-laskuehdotuksen hyväksymistapa verkkopankissa vaihtelee pankkikohtaisesti. Osa pankeista ei näytä e-laskuehdotuksia esimerkiksi mobiilisovelluksessa.

Toinen vaihtoehto e-laskun käyttöönottoon.

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi.
  2. Tee uusi e-laskusopimus.
  3. Valitse laskuttajaksi Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö.
  4. Lisää e-laskusopimuksen vaatimat yksilöintitiedot (maksajan henkilötunnus tai y-tunnus sekä asiakasnumero, jonka saat esimerkiksi Pohjantähden laskulta tai vakuutuskirjalta).
  5. Vahvista e-laskusopimus.

Yritysasiakkaana voit ottaa verkkolaskun käyttöösi.

Ilmoita yrityksen verkkolaskuosoite meille osoitteessa https://www.pohjantahti.fi/verkkolaskutusosoitteen-ilmoitus

Voit myös ottaa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme 020 763 4052.

  1. Kirjaudu Oma Pohjantähteen ja valitse Omat tiedot -osio.
  2. Klikkaa Sähköinen asiointi -osiossa Tilaa e-lasku. Valitse vielä pankki, johon haluat e-laskuehdotuksen.
  3. Kirjaudu omaan verkkopankkiisi ja hyväksy e-laskuehdotus.

Huom. E-laskuehdotuksen hyväksymistapa verkkopankissa vaihtelee pankkikohtaisesti. Osa pankeista ei näytä e-laskuehdotuksia esimerkiksi mobiilisovelluksessa.

tai

  1. Kirjaudu verkkopankkiisi.
  2. Tee uusi e-laskusopimus.
  3. Valitse laskuttajaksi Pohjantähti Keskinäinen Vakuutusyhtiö.
  4. Lisää e-laskusopimuksen vaatimat yksilöintitiedot (maksajan henkilötunnus tai y-tunnus sekä asiakasnumero, jonka saat esimerkiksi Pohjantähden laskulta tai vakuutuskirjalta).
  5. Vahvista e-laskusopimus.

  1. Kirjaudu Oma Pohjantähteen ja valitse Omat tiedot -osio
  2. Klikkaa Sähköinen asiointi -osiossa Tilaa sähköinen vakuutusposti. Valitse vielä Ota käyttöön.
  3. Valitse itsellesi mieluisat ilmoitusasetukset klikkaamalla Sähköposti-ilmoitukset-painiketta. Suosittelemme ilmoituksia ainakin uusista laskuista, vakuutuskirjoista ja viesteistä.

Ilmoita yrityksen verkkolaskuosoite meille osoitteessa https://www.pohjantahti.fi/verkkolaskutusosoitteen-ilmoitus

Voit myös ottaa yhteyttä yritysasiakaspalveluumme 020 763 4052.

Yrityksen vakuutusasioissa Oma Pohjantähti täytyy ensin aktivoida yrityksen käyttöön. Aktivoinnin voit hoitaa ottamalla yhteyttä yritysasiakaspalveluumme 020 763 4052.

Henkilöasiakkaana voit maksaa vakuutuksesi jopa 12 erässä. Tällöin edellytämme, että laskut toimitetaan sinulle sähköisesti.

Yritysasiakkaan on mahdollista maksaa vakuutukset kuudessa erässä.

Kun vaihdat sähköiseen laskutustapaan, niin seuraava laskusi ei sisällä paperilaskutuslisää.

Jos olet maksanut laskun väärillä tiedoilla, ota meihin yhteyttä esimerkiksi lähettämällä viesti Oma Pohjantähdessä.

Suosittelemme kaikille asiakkaillemme paperitonta palvelua. Pystyt tarkastamaan Oma Pohjantähdestä, onko sinulla sähköinen vakuutusposti käytössä.

Mikäli haluat vakuutuspostisi paperisena, voit lähettää viestiä Oma Pohjantähdessä tai soittaa asiakaspalveluumme.

Molemmat laskut ovat aiheellisia. Ajoneuvojen liikennevakuutusten ja kaskovakuutuksen perintä etenee eri tavalla, tästä syystä vakuutukset ovat jakautuneet kahdelle eri laskulle.

Kun vakuutukseen tehdään muutos, joka vaikuttaa vakuutuksen hintaan, muodostuu uusi lasku: hyvitys-, muutos- tai lisälasku. Mikäli muutoksesta johtuva lisälasku on alle 8 euroa, kulu lisätään vasta seuraavaan laskuun.

Ylimääräiset laskut ovat todennäköisesti muutoslaskuja eli korvaavia laskuja alkuperäiselle laskulle, joita pankkien verkkopalvelut eivät tunnista. Voit tarkistaa Oma Pohjantähdestä, mitkä laskut ovat aiheellisia ja poistaa loput verkkopankistasi.

Liikennevakuutustasi koskeva lasku on jäänyt maksamatta ja siirtynyt perintään. Tällöin lasku täytyy maksaa suoraan perintätoimistolle. Kun lasku on maksettu, tieto suorituksesta saapuu automaattisesti meille noin kahden viikon kuluessa. Valitettavasti maksua ei voi suorittaa suoraan Pohjantähteen prosessin nopeuttamiseksi.

Kyllä, voit valita itse laskuillesi haluamasi eräpäivän. Jos sinulla on jo meillä vakuutus, lähetä meille viesti Oma Pohjantähdessä ja ilmoita toivomasi eräpäivä.

Jos vasta suunnittelet vakuutuksen ostoa, kerro toivomasi eräpäivä, kun olet meihin yhteydessä.

Ei, laskuissamme on aina eri viitenumero. Jos olet maksanut laskun väärällä viitenumerolla, ota meihin yhteyttä esimerkiksi lähettämällä viesti Oma Pohjantähdessä.