Lahjoitimme 10 000 euroa Lounais-Hämeen Rasti ry:n toimintaan

Lounais-Hämeen Rasti ry on Forssan, Jokioisten, Tammelan, Ypäjän ja Humppilan alueella toimiva suunnistusseura, jossa pääpaino on kuntosuunnistustoiminnan ja luontoliikunnan järjestämisessä. Seura mahdollistaa myös kehityspolun kilpasuunnistajaksi – vaikka maailman huipulle asti.

Yhdistyksen tavoitteena on luoda edellytykset elinikäisen liikunnallisen elämäntavan omaksumiseksi suunnistuksen parissa sekä edistää tervettä luontosuhdetta ja vahvistaa kykyä selviytyä ja nauttia luonnon erilaisista olosuhteista.

Lounais-Hämeen Rasti ry palkkasi keväällä yhdistyksen nuoria suunnistajia vierailemaan seutukunnan kouluissa. Kouluvierailuissa nuoret kertoivat omasta suunnistusharrastuksestaan sekä kokemuksistaan luonnossa liikkumisesta. Lapset ja nuoret pääsivät myös konkareiden johdolla kokeilemaan suunnistusta koulupäivän aikana. Lisäksi yhdistys on järjestänyt perhetapahtumia Forssassa, Humppilassa, Jokioisilla, Tammelassa ja Ypäjällä.

Toiminnan tavoitteena on innostaa mahdollisimman monta lasta ja nuorta osallistumaan Lounais-Hämeen Rastin suunnistustoimintaan, ja omaksumaan luonnossa liikkuminen pysyväksi elämäntavaksi. Kouluvierailuista ja tapahtumista on ollut luontevaa jatkaa suunnistuskouluun ja sieltä edelleen mukaan junioreiden harjoitustoimintaan sekä iltarasteille.

”Työ lasten ja nuorten sekä perheiden liikuttamiseksi jatkuu entistä vahvempana Pohjantähden lahjoituksen myötä. Lounais-Hämeen Rasti on ottanut kiitollisuudella lahjoituksen vastaan”, yhdistyksestä kerrotaan.

Pohjantähden lahjoituksen luovutti vastuullisuus- ja viestintäjohtajaJenni Niiranen. Sekin vastaanotti Lounais-Hämeen Rasti ry:n puheenjohtaja Päivi Paija.

Lahjoitus Lounais-Hämeen Rasti ry:lle. Kuvassa lahjoitussekin kanssa Pohjantähden Jenni Niiranen ja Lounais-Hämeen Rastin Päivi Paija.

Lahjoituskampanja lasten ja nuorten luontokasvatuksen ja luonnossa liikkumisen edistämiseen

Pohjantähti jatkaa lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa työtä lahjoittamalla 60 000 euroa yhdistyksille, jotka edistävät lasten ja nuorten luontokasvatusta tai luonnossa liikkumista. Aiempina vuosina olemme kohdistaneet lahjoituksia esimerkiksi lasten ja nuorten eriarvoistumisen ehkäisemiseen sekä monipuolisesti heidän hyvinvointinsa tukemiseen.

”Luontoyhteys on ratkaisevassa roolissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden rakentumisessa. Luonnossa liikkuminen ja ympäristön kunnioittaminen opettavat tärkeitä arvoja ja taitoja, jotka kantavat läpi elämän. Haluamme Pohjantähdessä varmistaa, että lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden kokea luonnon ihmeet ja oppia ymmärtämään niiden merkityksen sekä itselleen että koko planeetalle”, summaa Niiranen.

Pohjantähtiläisistä koostuva raati valitsi kaikista lahjoituskampanjaan osallistuneista yhdistyksistä kuusi lahjoituskohdetta, joista kunkin toimintaa tuetaan 10 000 eurolla.