Näin täysi-ikäistyminen vaikuttaa vakuutuksiin

Nuoren täysi-ikäistyminen voi vaikuttaa monella tapaa olemassa oleviin vakuutuksiin sekä esimerkiksi korvausten hakemiseen. Vaikka nuori asuisi vielä täysi-ikäistymisen jälkeen vanhempiensa kanssa, vakuutukset eivät välttämättä turvaa nuoren arkea samaan tapaan kuin ennen.

Tarkista näiden vakuutusten ehdot

Matkavakuutus

Useissa vakuutusyhtiöissä alaikäiset lapset eivät tarvitse henkilökohtaisia matkavakuutuksia, vaan he kuuluvat automaattisesti vanhempien matkavakuutusten piiriin. Tällaisen vakuutuksen voimassaolo voi kuitenkin katketa nuoren osalta vakuutusyhtiöstä riippuen 15–20 vuoden iässä.

”Reissaavan nuoren tärkein varuste on voimassa oleva matkavakuutus. Siksi onkin tärkeää varmistaa omasta vakuutusyhtiöstä, että nuoren turva pysyy toivotunlaisena”, Pohjantähden tuoteomistaja Mari Vuorio-Markkanen muistuttaa.

Tapaturmavakuutus

Jos nuori harrastaa kilpaurheilua, on hyvä selvittää, muuttuvatko tapaturmavakuutuksen ehdot täysi-ikäistymisen kynnyksellä. Tavallinen tapaturmavakuutus ei usein enää tietyssä iässä korvaa tapaturman hoitokuluja silloin, kun tapaturma sattuu kilpailutilanteessa tai kilpailuihin tähtäävän harjoittelun parissa. Myös tapaturmavakuutuksen ehtojen osalta on suuriakin eroja vakuutusyhtiöittäin.

”Usein nuorelle onkin näissä tilanteissa hankittava lisäturva, jolla kilpaurheilussakin sattuneet vammat voidaan korvata”, Vuorio-Markkanen kertoo.

Vanhempi tarvitsee luvan korvauksia hakeakseen

Vanhemmat hoitavat usein lastensa puolesta korvausten hakemisen tapaturman tai sairauden sattuessa. Tämä ei enää onnistu nuoren täysi-ikäistyessä, ellei nuori ole antanut siihen lupaa. Vakuutusyhtiö ei myöskään saa antaa tietoa vanhemmille täysi-ikäisen lapsen korvausasioihin liittyen, jos lupaa ei ole saatu.

Jos nuori haluaa, että vanhempi saa edelleen hoitaa hänen vakuutus- ja korvausasioitaan entiseen tapaan, kannattaa olla yhteydessä omaan vakuutusyhtiöön.

”Meillä Pohjantähdessä nuori voi antaa vanhemmilleen helposti haluamiaan valtuutuksia sähköisessä asiointipalvelussamme”, Vuorio-Markkanen sanoo.

Vakuutusyhtiötä ei kannata vaihtaa suin päin

Nuori saattaa hankkia kotivakuutuksen ensiasuntoonsa sen suuremmin miettimättä – vaikka kannattaisi. Joissain tilanteissa on nimittäin perusteltua hankkia kotivakuutus samasta yhtiöstä, missä vanhempienkin vakuutukset ovat.

Jos nuorella on ollut tapaturma- tai sairausvakuutus vanhempien nimissä, vakuutus ei enää korvaa hänen kulujaan, koska hän ei asu vanhempien kanssa samassa taloudessa. Nuoren on kuitenkin usein mahdollista jatkaa vakuutusta omissa nimissään.

”Etuna on se, että nuoren ei tarvitse täyttää vakuutusyhtiöön uutta terveysselvitystä, vaan jo aiemmin todettujen sairauksien tai sattuneiden tapaturmien kuluja voidaan korvata edelleen”, vinkkaa Vuorio-Markkanen.

”Nuoren kannattaakin omilleen muuttaessaan selvittää, millaisia vakuutuksia hänellä on vanhempien vakuutuksissa, ja harkita niiden jatkamista oman kotivakuutuksensa yhteydessä.”