Terveydenhuollon haasteet heijastuvat vakuutusyhtiöihin – Sairauskuluvakuutusten määrä nousussa

Terveydenhuollon haasteet ovat puhututtaneet jo pitkään. Julkisen sektorin terveysasemilla on jonoa eikä varsinkaan suurimpien kaupunkien päivystyksissä ole aina pystytty ottamaan kaikkia asiakkaita vastaan. Eniten haastetta aiheuttavat jatkohoitopaikkojen puute ja hoitajapula, johon ei ole näkyvissä helppoa ratkaisua. On arvioitu, että hoivatyöhön tullaan tarvitsemaan muutaman vuoden sisällä kymmeniätuhansia käsipareja lisää. Erityisesti pulaa on sairaanhoitajista.

Terveydenhuollon kriisi näkyy myös vakuutusyhtiöissä. Sairauskuluvakuutusten myynti on kasvanut, sillä nopea hoitoon pääsy halutaan turvata. Vuonna 2022 henkilövakuutuksia otettiin noin 5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Eniten kasvua on ollut pienten lasten vakuutuksissa. Aikuisväestöstä sairauskuluvakuutuksia ovat eniten ostaneet 18–30-vuotiaat.

Sairauskuluvakuutusten myynnin kasvu näkyy positiivisesti vakuutusyhtiön maksutulossa. ”Oletamme trendin jatkuvan samanlaisena myös vuonna 2023”, sanoo Pohjantähden liiketoimintajohtaja Elina Kotilainen.

Hoitovelka, infektiot ja sairauskuluvakuutusten lisääntyminen ruuhkauttavat korvauspalveluita

Vakuutusyhtiöiden korvauspalveluiden näkökulmasta tilanne on haastava. Normaalitilanteessa korvauksenhakumääriä pystytään ennakoimaan vakuutettujen määrän sekä tyypillisten lääkärissäkäyntimäärien perusteella. Hoitovelan, lisääntyneiden infektioiden sekä sairauskuluvakuutusten myynnin kasvun vaikutusta ei ole pystytty täydellisesti ennakoimaan.

Korvauspalveluiden ruuhkautumisen syiksi on tunnistettu muun muassa

  1. Tänä syksynä on hoidatettu vaivoja, joiden hoitoa on lykätty koronaepidemian takia. Koronan aikana syntyi paljon hoitovelkaa.
  2. Infektiosairaudet jylläävät ihmisten liikkuessa enemmän. Tänä talvena myös influenssakausi on alkanut normaalia aiemmin.
  3. Julkisen terveydenhuollon kriisin takia vapaaehtoisia sairauskuluvakuutuksia otetaan paljon.

Pohjantähti on reagoinut ruuhkatilanteisiin palkkaamalla lisää henkilökuntaa

Pohjantähden korvausjohtaja Johanna Taivassalo kertoo, että sairauskuluvakuutusten korvaushakemuksia vastaanotetaan Pohjantähdessä kuukausitasolla lähes 1 000 kappaletta aikaisempaa enemmän.

”Olemme reagoineet asiaan rekrytoimalla vuoden alusta lisävoimia vapaaehtoisten henkilövakuutusten käsittelyyn”, kertoo Taivassalo. ”Uusien pohjantähtiläisten avulla saamme pidettyä käsittelyajat kohtuullisina sekä lunastettua asiakaslupauksemme sujuvasta korvauskäsittelystä.”

 

Lisätietoja

Korvausjohtaja Johanna Taivassalo, p. 0400 560 150
johanna.taivassalo@pohjantahti.fi

Markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Hanna Kemppi, p. 040 525 6192
hanna.kemppi@pohjantahti.fi