Lahjoitimme 10 000 euroa Satakunnan Geokätköilijät ry:n toimintaan

Satakunnan Geokätköilijät ry on Satakunnan alueella toimiva vuonna 2019 perustettu yhdistys. Yhdistyksen toiminnan tavoitteena on edistää geokätköilyä lajina ja valistaa geokätköilijöitä vastuulliseen ja ympäristöä kunnioittavaan toimintatapaan.

”Geokätköily on ulkona toteutettava harrastus, jossa etsitään muiden harrastajien piilottamia geokätköjä GPS-laitteen avulla. Kätköt voivat olla hyvin erilaisia ja erikokoisia. Parasta geokätköilyssä on se, että sitä voi harrastaa omaan tahtiinsa. Kyse ei ole kilpailusta, vaikka toisinaan harrastajat vertailevatkin tuloksia keskenään”, kertoo Satakunnan Geokätköilijöiden perustaja ja puheenjohtaja Petteri Koponen.

Satakunnan Geokätköilijät ry järjestää säännöllisesti ympäri Satakuntaa erilaisia geokätköilytapahtumia pienistä miiteistä suurempiin siivoustapahtumiin. Lisäksi yhdistys toteuttaa geokätköilyyn liittyviä kursseja.

”Toteutamme lapsille suunnattuja geokätköilyyn perustuvia luontoretkiä. Lasten mieleen ovat usein toiminnalliset, pientä aivojumppaa vaativat ja siten oivaltamisen riemua antavat geokätköt. Lapset pitävät myös kauniista luontokohteista – ja tietysti eväistä. Tällaisten geopolkujen ja retkien järjestämiseen käytämme lahjoitusrahat”, Petteri Koponen suunnittelee.

Pohjantähden lahjoituksen luovutti vastuullisuus- ja viestintäjohtaja Jenni Niiranen. Sekin vastaanotti Satakunnan Geokätköilijät ry:n puheenjohtaja Petteri Koponen yhdessä varapuheenjohtaja Leena Haapio-Lehden, yhdistyksen sihteerin Valtteri Peltosen ja hallituksen jäsenen Fanni Vainionpään kanssa.

Pohjantähden lahjoituksen vastaanottivat Satakunnan Geokätköilijät ry:n puheenjohtaja Petteri Koponen yhdessä varapuheenjohtaja Leena Haapio-Lehden, yhdistyksen sihteerin Valtteri Peltosen ja hallituksen jäsenen Fanni Vainionpään kanssa.

Lahjoituskampanja lasten ja nuorten luontokasvatuksen ja luonnossa liikkumisen edistämiseen

Pohjantähti jatkaa lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa työtä lahjoittamalla 60 000 euroa yhdistyksille, jotka edistävät lasten ja nuorten luontokasvatusta tai luonnossa liikkumista. Aiempina vuosina olemme kohdistaneet lahjoituksia esimerkiksi lasten ja nuorten eriarvoistumisen ehkäisemiseen sekä monipuolisesti heidän hyvinvointinsa tukemiseen.

”Luontoyhteys on ratkaisevassa roolissa lasten ja nuorten hyvinvoinnin ja tulevaisuuden rakentumisessa. Luonnossa liikkuminen ja ympäristön kunnioittaminen opettavat tärkeitä arvoja ja taitoja, jotka kantavat läpi elämän. Haluamme Pohjantähdessä varmistaa, että lapset ja nuoret saavat mahdollisuuden kokea luonnon ihmeet ja oppia ymmärtämään niiden merkityksen sekä itselleen että koko planeetalle”, summaa Niiranen.

Pohjantähtiläisistä koostuva raati valitsi kaikista lahjoituskampanjaan osallistuneista yhdistyksistä kuusi lahjoituskohdetta, joista kunkin toimintaa tuetaan 10 000 eurolla.