Matkavakuutuksemme korvaavuus koronavirukseen liittyen
Tiedotetta muokattu 20.4.2021 vastaamaan muuttuneita vakuutusehtoja.
Koronavirus COVID-19 -tartuntatautitapauksia on todettu useissa eri maissa. Pandemiaksi yltynyt koronavirus voi aiheuttaa huolta ja epävarmuutta matkailijoille, joten keräsimme matkustajavakuutukseemme liittyvät olennaiset tärpit alle.
1. Matkasi peruuntuminen
Matkan peruuntuminen ei kuulu matkustajavakuutuksemme korvauksen piiriin, jos kyseessä on esimerkiksi
- viruksen tartuntapelko
- viranomaisen antama matkustuskielto
- lentoyhtiön lentojen peruminen
- tapahtumajärjestäjästä johtuva tapahtuman peruuntuminen.
Jos matkasi peruuntuu edellä mainituista syistä, olethan yhteydessä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön korvauksen hakemiseksi.
Mikäli Finnair-lentosi peruuntuu koronavirustilanteen takia, voit hakea lentolipuille hyvitystä tai siirtää matkasi ajankohtaa. Lue lisää Finnairin matkustustiedotteista.
2. Matkasi keskeytyminen tai pitkittyminen
Matkustajavakuutus ei korvaa menetettyjä matkapäiviä, palveluita eikä uusia matkajärjestelyitä, jos
- matkasi keskeytyy evakuoinnin vuoksi
- pitkittyy peruutettujen lentojen tai karanteenin vuoksi.
Otathan yhteyttä matkanjärjestäjään tai lentoyhtiöön edellä mainituissa tapauksissa.
3. Matkalla odottaminen / matkalta myöhästyminen
Matkustajavakuutuksesta voidaan korvata kulukorvauksia matkalle mukaan pääsemiseksi tai kertakorvaus odottamisen ajalta, jos
- myöhästyt ulkomaan matkalta
- joudut odottamaan matkalle pääsyä lentoliikenteeseen tai julkiseen liikenteeseen kohdistuvien viranomaistoimenpiteiden takia (esim. lento perutaan viranomaisen suljettua lentokentän).
4. Sairastut matkasi aikana
Olemme laajentaneet henkilövakuutuksien voimassaoloa ulkomailla.
Jatkossa maissa tai alueilla jonne Suomen ulkoministeriö suosittelee välttämään matkustamista tai sieltä poistumista, vakuutukset ovat voimassa, mikäli vakuutetun sairastuminen, vammautuminen tai kuolema eivät johdu siitä syystä, minkä vuoksi Suomen ulkoministeriön antama matkustussuositus on annettu.
Vakuutukset eivät ole edelleenkään voimassa sotatoimi- tai poikkeustila-alueilla (esim. sota, kapina, mellakka, aseellinen selkkaus tai vastaava).
Esimerkiksi vallitsevassa koronatilanteessa muutos tarkoittaa, että
- jos vakuutettu sairastuu johonkin muuhun, esimerkiksi vatsatautiin, tai hänelle sattuu tapaturma, korvaa vakuutus kustannukset vakuutusehtojen mukaisesti
- jos vakuutettu sairastuu koronaan, EI vakuutus ole voimassa
Muutos koskee koti- ja yritysvakuutuksen yhteydessä olevia tapaturma-, sairaus- ja matkustajavakuutuksia sekä kodin Tähtiterveyden matkustajavakuutusta. Muutos ei koske yrityksen eikä kodin Tähtiterveysvakuutuksien tapaturma— ja sairauskuluvakuutusta.
Suomen sisäisillä matkoilla henkilövakuutukset ovat voimassa normaalisti.
5. Viranomaisviestinnän seuraaminen
Tarkista ennen matkalle lähtöä ulkoministeriön verkkosivuilta uusimmat matkustustiedotteet ja tee matkustusilmoitus.
Kannattaa myös seurata THL:n sivuja koronavirukseen liittyen.
Mikäli matka pitkittyy ja matkustajavakuutuksen voimassaolopäiviä tulee jatkaa, ole yhteydessä asiakaspalveluumme p. 020 763 4010 tai palvelu@pohjantahti.fi.
Sosiaali- ja terveysministeriön valtakunnallisen koronavirus-puhelinpalvelun numero on p. 0295 535 535.
Huomaathan, ettei numerosta saa terveysneuvontaa eikä ohjausta akuuteissa oireissa.