Pohjantähden myyntiorganisaatio luottaa yrittäjyyden voimaan
Pohjantähdessä otettiin toukokuun alussa käyttöön uusi liiketoimintamalli, jossa uusasiakashankinta siirtyi sekä henkilö- että yritysasiakkaiden osalta franchising-yrittäjien luotsaamille paikallisille tiimeille.
Poikkeuksellisen Pohjantähden uudesta liiketoimintamallista tekee se, että franchising-yrittäjät tiimeineen eivät ainoastaan tee uusmyyntiä, vaan vastaavat myös oman alueensa odotukset ylittävästä asiakaspalvelusta.
”Liiketoimintamallin muutoksella voimme turvata monikanavaisen asiakaspalvelun sekä taata parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen Helsingistä Rovaniemelle. Mielestäni tässä muutoksessa korostuvat yhtiömme rohkeus ja uudistumiskyvykkyys”, sanoo tulosryhmäjohtaja Jouni Ojala.
Franchising-yrittäjät saavat Pohjantähdestä valmiit ja toimivat konseptit, koulutuksen, markkinoinnin sekä vahvan tuen toimintaan, mutta samalla myös mahdollisuuden yrittäjän vapauteen.
Franchising-yrittäjien haku on toteutettu toistaiseksi vain sisäisesti, mutta kiinnostuneita on ollut paljon myös yhtiön ulkopuolelta. ”Olemme todella tyytyväisiä kiinnostuksesta tehtävää kohtaan. Ja on upeaa, että monet meillä jo aiemmin työskennelleet pohjantähtiläiset halusivat astua uusiin saappaisiin”, iloitsee Ojala.
Uusi liiketoimintamalli pähkinänkuoressa
”Pohjantähdessä on jatkossa vahva, keskitetty palvelukeskus, joka palvelee asiakkaitamme puhelimessa ja sähköisesti sekä alan parhaat vakuutusedustajat, joita luotsaavat loistavat franchising-yrittäjät. Tavoitteenamme on olla vakuutusalan erikoisjoukot”, Ojala summaa.
Yritysasiakasliiketoiminnan puolella franchising-konseptin tueksi on tarkoitus valjastaa joukko asiakkuuspäälliköitä, jotka keskittyvät yritysasiakkuuksien hoitoon. Lisäksi Pohjantähdessä vahvistetaan meklari- ja avainasiakkuuksien hoitoa.
”Ymmärrämme yrittäjien arkea ja täytämme yritysasiakkaiden tarpeet tarjoamalla vakuutuksia sekä osaamistamme yrittäjiltä yrittäjille”, Ojala kertoo.
Henkilökohtainen palvelu keskiössä
Vuoden 2022 alkuneljännes oli Pohjantähdelle maltillisen kasvun aikaa. Maksutulo eli liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 1,2 %. ”Panostamme asiakaspalveluumme ja meillä vastataankin puhelimeen keskimäärin noin puolessatoista minuutissa. Henkilökohtaiselle palvelulle on edelleen tilausta”, kertoo toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen.
Liikenteessä tapahtuvien vahinkojen määrä on edelleen suuri. Siitä huolimatta Pohjantähden vahinkosuhde laski edellisvuoden tasosta hieman ollen 77,9 % vuoden 2022 ensimmäisellä kvartaalilla. ”Vaikka vahinkosuhde on parantunut, on se edelleen korkealla tasolla. Suunta on kuitenkin oikea”, pohtii Kiiliäinen.
”Luotamme yrittäjyyden voimaan. Motivoituneet ja sitoutuneet franchising-yrittäjät sekä muut pohjantähtiläiset varmistavat Pohjantähden menestymisen jatkossakin.”