Kolmesta innokkaasta omaksi meijeriksi – Arctic Milk
Forssassa toimivasta Arctic Milkin meijeristä toimitetaan meijerituotteita koko Suomeen sekä pieniä, mutta kasvavia määriä Baltiaan. Yrittäjä, toimitusjohtaja ja juustomestari Juha Lundströmin päätyö on tällä hetkellä saada meijerin vienti avattua Pohjoismaihin ja muualle Eurooppaan. Päätös kasvattaa vientiä johtuu pitkälti koronan aiheuttamista vaikutuksista yrityksen toimintaan.
Arctic Milk perustettiin 2010 Ypäjällä. Ennen yrityksen perustamista Lundström työskenteli muun muassa Hämeenlinnan Osuusmeijerissä, Oulun meijerissä sekä Turun Valiolla. Mikä sitten sai Lundströmin lähtemään yrittäjäksi? ”Jokin hulluus iski. Me olimme vain kolme meijeritoiminnasta innostunutta”, kertaa Lundström. Yritystä perustaessa auttoi paljon, että Lundströmillä oli jo ennestään hyviä kontakteja ja kattava verkosto työuralta.
Yrityksen nimi Arctic Milk on muodostunut Lundströmille tärkeistä arvoista; luonnosta ja maataloudesta. Nimeä pohdittaessa mielessä oli jo kunnianhimoinen tavoite laajeta jossakin kohtaa ulkomaille.
Vastoinkäymisistä uusien haasteiden pariin
Alkuvuodesta 2020 alkanut koronapandemia toi tullessaan monia vastoinkäymisiä yrityksen toimintaan. ”Myyntiesittelytyö loppui käytännössä kokonaan”, Lundstöm kertoo. Tuote-esittelijöiden kautta tullut myynti ja tunnettuuden kasvattaminen ovat olleet yritykselle merkittäviä asioita.
Ravintoloiden ja risteilyjen sulut vaikuttivat myös Arctic Milkiin, koska yrityksen tuotteita on toimitettu risteilyjen à la carte -pöytiin sekä ravintoloihin. Lisäksi Venäjän kauppa rajan tuntumassa pysähtyi, kun venäläiset eivät päässeet Suomeen ostoksille.
Koronapandemian mukanaan tuoma komponenttipula on myös vaikuttanut yrityksen toimintaan.
– Meille piti tulla leipäjuustolinjan automatisointi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että sen asennus viivästyy tammikuulle.
Vastaiskuna koronan tuomiin haasteisiin yritys on pyrkinyt tehostamaan toimintojaan. Lisäksi Lundströmin työ viennin avaamiseksi Pohjoismaihin ja Eurooppaan edistyy.
– Olemme saaneet hyviä kontakteja, joiden avulla toivottavasti ensi keväänä päästään etenemään asiassa.
Viennin lisääminen vaatii pientä tuunausta tuotteiden osalta Euroopan markkinoita vastaaviksi. Itse tuote ei kuitenkaan muutu. Lundström on yllättynyt, että tuotteet ovat saaneet maistatuksissa hyvän vastaanoton. Vientiin on tarkoitus ottaa seitsemän tuotetta.
”Leipäjuusto on pitänyt meidät leivässä”
Arctic Milkin ykköstuote ja kulmakivi on tällä hetkellä leipäjuusto ja näin Lundström epäilee olevan myös tulevaisuudessa kasvavan viennin suhteen. Kyseessä on todella kilpailtu tuote, mutta Arctic Milkin juusto erottuu positiivisesti muiden valmistajien tuotteista. Kokonaisuudessaan yrityksellä on valikoimassaan noin 20 eri tuotetta.
Juuston valmistus on monimutkainen prosessi, jonka Lundström tuntee kuin omat taskunsa. Tuotteesta riippuen valmistus voi kestää jopa kolme kuukautta. Tämä tietysti tarkoittaa, että meijerissä on jatkuvasti iso varasto odottamassa valmistumista. Lisähaasteensa tuotantoon tuo myös se, että juustojen kierto on hyvin erilainen – osa on myynnissä muutamia kuukausia, osa vuoden.
Yrittäjyyden haasteet
Lundström ei itse koe olevansa yrittäjä, mutta yrittäjämäinen toiminta kumpuaa jo nuoruudesta kotoa ja koulusta. Ensimmäisestä meijerityöstä lähtien Lundström muistaa isoäitinsä lausumat sanat: ”Tee työs niin hyvin, ettei tartte hävetä.”
Lundström on pyrkinyt alusta alkaen tekemään työnsä kuin kyseessä olisi hänen oma yrityksensä. Hänen puheistaan korostuu ammattiylpeys ja intohimo meijeritoimintaan.
Vaikeimmaksi asiaksi yritystoiminnassa Lundström on kokenut myymisen opettelun. ”Olen aina ollut enemmän tuotteen valmistaja”, hän kertoo. Lundströmin mielestä suomalaisten yritysten ja yrittäjien pitäisi harjoitella olemaan ylpeämpiä tuotteistaan ja palveluistaan.
Lundström kannustaa yrittäjiä huolehtimaan terveydestä ja vapaa-ajasta. Lundströmin oma tavoite on, että arkisin tehdään hyvää työtä fiksusti, jolloin aikaa jää myös läheisille ja harrastuksille. Hän itse oppi tämän kantapään kautta, kun liian pitkät työvuorot ja kehno ruokavalio ottivat veronsa terveyden puolelta.
Samat periaatteet työn ja vapaa-ajan yhteensovittamisesta pätevät myös Arctic Milkin henkilöstön puolelle – vaikka yrityksessä olisi mahdollisuus kasvattaa kapasiteettia kolmivuorotyöhön, ei siihen ole haluttu lähteä.
Yritys valitsee itse kumppaninsa
Arctic Milk päätyi yrityksen alkutaipaleesta lähtien Pohjantähden asiakkaaksi, koska yksi perustajajäsenistä oli jo ennestään asiakas – ja pois eivät ole vaihtaneet. Lundström arvostaa Pohjantähden ihmisläheisyyttä, asiantuntijuutta sekä asioiden hoidon sujuvuutta.
Pohjantähtiläiset ovat tulleet vuosien saatossa tutuksi ja yrityksen vakuutusasiat käydään vuosittain läpi Forssan konttorilla. ”Omaa yhteyshenkilöä tarvitsee erityisesti silloin, kun henkilöstössä tulee muutoksia tai hankimme uusia laitteita. Tällöin on huolehdittava, että vakuutukset ovat oikeanlaiset”, Lundström kertoo.
Pohjantähden yhteyshenkilön kautta on lisäksi hankittu TyEL:it ja YEL:it yhteistyökumppani Veritakselta. Myös heidän palveluunsa Lundström on tyytyväinen. Joustavuuden lisäksi eläkevakuutusyhtiössä hän arvostaa koulutustarjontaa sekä mukavia ihmisiä.
Lundström toivoo myös jatkossa vakuutusyhtiökumppaneiden olevan ihmisen kokoisia ja asiakasyrityksen näköisiä.
Arctic Milk
- Vuonna 2010 perustettu meijeri, jonka tuotteet valmistetaan Forssassa
- Pyrkii laajentamaan liiketoiminta-aluettaan tulevaisuudessa Pohjoismaihin ja Eurooppaan
- Yrittäjä ja toimitusjohtaja Juha Lundström
- Työllistää 8 henkilöä
- Tutustu yritykseen: https://www.arcticmilk.fi/
Haluamme nostaa yritysasiakkaidemme tarinoita arvoiselleen paikalle. Pohjantähti <3 Yrittäjät kampanjan aikana pääsimme tapaamaan monia mielenkiintoisia yrittäjiä ja tutustumaan heidän yritystoimintaansa. Tutustu muihin asiakastarinoihin täällä.